ПОРА ПІДБИВАТИ ПІДСУМКИ
УМОВИ
Акваріум
38 л обєму для утримування місцевої дрібноти більш ніж достатньо. Для гірчаків, чебачків, карасків і бичків його вистачає. А от для риби, яка швидко росте, місця треба більше. Так, окуні за період жовтень-березень могли вирости на 2 см, а краснопірка за цей час в обємі збільшилася втричі (!). Тому, вибираючи малий акваріум, потрібно чітко планувати його видове наповнення.
Скло і пісок. Це пекло; в умовах, коли його треба чистити двічі на тиждень, малесенька піщинка під скребком може катастрофічно зменшити вартість "банки"... При всій моїй акуратності і точності ємкість зараз використовувати для подальших конкурсів нереально...
Фільтрація
Внутрішній фільтр Aquael fan mini 2 із синтепоном замість рідної губки - дуже ефективний чортяка! Плюс він іще дає додаткову аерацію, при цьому не потрібно використовувати компресор.
Але він забезпечує лише механічну фільтрацію, а нашим біотопним акваріумам необхідна ще й потужна біологічна. І в моєму бюджетному випадку з 38 літрами обєму наступного разу потрібно буде прикручувати ще й потужний самп, інакше втримати нормальний баланс упродовж тривалого часу неможливо.
Світло
Тут ви мене закидаєте тапками...
На початку було: 1 діодна лампа нейтральної температури (4000 кельвінів) 4 Вт і 1 люмінесцентна лампа (4100 К, 11 Вт) - це на 38 літрів близько 90 Вт (!). Так багато світла прикрутив, тому що боявся за рдести, які в природі тягнуться до сонця. Зараз у мене працює тільки діодка 4 Вт, і зранку даю годину-півтори сонечка. І цього більш ніж досить. Мало того, потужність світла можна ще зменшити для легшого підтримання балансу. Риби за це тільки подякують, а рдестам байдуже - вони в акві підводного листя не тримають, усе женуть на поверхню.
Ґрунт
Найбільша моя помилка. Митий пісок із місцевого будівельного магазину виявився неправильним вибором. Він був майже стерильний, на початку для підтримки рослин доводилося вносити єрмолаєвські добрива; він страшно царапає скло при чищенні.
І ще один важливий момент (особливо для елодеї) - в піску погано вкореняються рослини, риби їх легко виривають навіть просто зачепивши (це особливо елодея і кушир, які самі не особливо бажають пускати корені). З усіх рослин місцерозміщення не змінювали тільки глечики і рдести (останні за кілька місяців сформували кореневу систему на половину площі дна).
Наступного разу (якщо звичайно буде) - ніякого піску! Навезу рідного багна і не матиму проблем. Та й буде плюс пару балів за біотопніть на конкурсі...
Вода
На початку було: третина привезена з озера, третина місцева водопровідна і третина фільтрована, яка продається в нас із машин на розлив. Поступово перейшов повністю на розливну, якої при щотижневому чищенні заливав 6-8 літрів. Баланс при цьому залишався сталим - pH:7,5 kH:6-7 gH:11-13
Раз на 2 тижні заливав близько 0,5 л дубового відвару (приблизно 10 листочків) і закидав листя, на рН воно не впливало взагалі, але риби наступний день поводились активніше, карасі і гірчаки починали гратися.
Хімія
З моменту запуску і до початку грудня 2-3 рази на тиждень додавав трохи добрив Акваєр (мікро, макро, калій, залізо) згідно інструкції. В малому обємі і з невеликою кількістю рослин важко точно визначити правильну дозу, це теж додає головного болю. Але, як уже згадував вище, проблему добрив можна вирішити використанням рідного грунту.
Окрема проблема - глутаровий альдегід (сайдекс), який у нас акваріумісти використовують для швидкої й ефективної боротьби з водоростями і як часткову альтернативу системам СО2. Але тут усе не так рожево.
Якщо акваріумні риби за 100 з копійками років уже виробили абсолютний імунітет до всіх наших тупощів, то місцеві дикуни таких "приколів" не прощають.
Я ним отруїв обох окунців і дорослого шикарного гірчака (в інших аквах теж були жертви і недешеві...). При спробі прояснити ситуацію продавець цієї трути сказав, що в його аквах таких проблем із живністю не виникає - гупі плодяться достатньо ефективно для підтримки популяції. Отак...
Температурний режим
Як показав результат експерименту - проблеми можуть виникнути в таких випадках:
1. Пізній запуск акваріуму, коли надворі вже пізня осінь, температура води у водоймі значно нижча за акваріумну, а живність уже почала готуватися до зими.
2. Різкі стрибки температури в акві. У мене так при +27 "зварилися" окуні.
3. Адаптація нових гідробіонтів при великій різниці умов. Взимку виловлену з ополонки рибу малореально адаптувати до життя в акваріумі. Як показує мій досвід, потрібно близько хоча б двох діб готувати рибу перед випусканням в акваріум.
При всьому цьому всі організми, які були з кінця вересня, нормально почувалися при кімнатній температурі +23-24, росли і розросталися. А зниження температури, як тут усі рекомендували, призведе просто до сповільнення росту рослин (і, відповідно більших проблем із балансом) і зменшення активності риб. Біотоп при цьому виглядатиме тьмяно і нудно, воно вам таке треба?
Отже, з усього вищенаписаного можна резюмувати наступне. Основних моїх помилок було 3:
1. Фільтрація, необхідно поєднання ефективної механічної і потужної біологічної, тут бюджетний варіант із внутрішнім фільтром не проходить.
2. Ґрунт. Бідний на органіку, неергономічний і сипкий пісок однозначно потрібно буде замінити на рідний.
3. Сайдекс. Якби не він, окунів можна було б легко дотримати до закінчення експерименту.
Взагалі, в біотопному акваріумі чим менше будь-якої хімії - тим тільки краще!
Остання офіційна зйомка 23 03 2017
